Pékségtől az autóápolásig

Minap a pékségbe menet felvettem a gyerekeket a kocsiba, és minden gyermekemnek van valami kedvence: az egyik a mogyorós croissantot, a másik a túrós batyut szereti, a lényeg, hogy persze mindkettő a kocsiban szereti elfogyasztani, nem kis szemetet és morzsát hagyva maga után. Hazatérve bosszankodva nyitottam ki a hátsó ajtókat, ahol nem kevés kosz és piszok fogadott. Meg is lett a hétvégi programom a kirándulás és a meccsnézés helyett: a kocsi takarítása kívül és belül.

Sokáig kerestem a megfelelő webáruházat erre a célra, sok helyet megnéztem sok városban, hogy hol lehet megfelelő autóápoló szereket találni: Budapest, Nyíregyháza, Debrecen, Szeged, Keszthely, Miskolc, Pécs, Győr, Kecskemét, Székesfehérvár, Szombathely, Szolnok, Érd, Tatabánya aztán egyszer hirtelen megtaláltam Hatvanban. Itt minden egy helyen található. Megfelelő minőségű takarító- és ápolószerek a belső takarításhoz, és még szivargyújtóról működő kézi porszívójuk is van. Külső takarításhoz is rengeteg dolgot találtam: szintén jó minőségű K2 termékek vannak az oldalukon, polírozni, waxolni mindent lehet.

Kis segítség, hogy nektek ne kelljen sokat keresni: ezen a linken megtaláljátok a hasznosabbnál hasznosabb termékeket az autóápoláshoz.

Autóápolás tekintetében nemcsak az esztétika az, ami fontos, hanem az állag megóvása és a higiénia is, ezért is szükséges havonta legalább egyszer kitakarítani az autónkat kívül-belül.

Az alábbiakban bemutatom a legfontosabb lépéseket és a szükséges eszközöket, kemikáliákat:

  1. Az autó külső mosásának lehetséges változatai:
  2. A benzinkutakon lévő autómosóban való mosást sok ember szereti, hisz kényelmes: csak beáll a kocsival, és amíg megiszik egy kávét, addigra kész is a mosás. Tehát gyors, kényelmes és olcsónak mondható.  Ez a fajta technika nem mindig hatásos, mert felületes a mosás az alsó részeken, továbbá a kefék néha mini vagy nagyobb karcokat is ejthetnek. Egy nap számos kocsi megfordul az ilyen mosókban, és ezáltal rengeteg kosz és lerakódás keletkezik a szivacsokon és keféken, ami károsíthatja a fényezést. A szárítási folyamat végén ugyanúgy le kell törölgetni mikroszálas kendővel a kocsit, hogy ne foltosan száradjon meg.
  3. Önkiszolgáló kézimosókban való mosás esetén általában nem lehet bevinni mosószereket, felnitisztítót, mert a saját szereikkel kell elvégezni a tisztítást. Itt viszont mindenki saját maga határozza meg mit szeretne és hogyan mosni. Több mód is van, amit lehet használni, a sima vizestől kezdve, a kefés mosáson át, a waxig és a lágyvizes öblítésig. Itt nincs szárítási lehetőség, ezért itt is szükség van fokozottan a mikroszálas kendők használatára, hogy a mosás végeztével a vízcseppek eltűnjenek és ne gyűjtsék be a porszemeket.
  4. Az otthoni magasnyomású tisztítás megfelelő kemikáliák használatával és szilikon lehúzó, illetve mikroszálas kendők igénybevételével.

Én ezt preferálom a legjobban, mert itt a saját autóápolási termékeimet tudom használni, mint például az autósampon, amit rövid és magasnyomású mosás után puha szivaccsal ,ezáltal elkerülve a karcolódást, felhelyezünk az autó karosszériájára, és utána leöblítjük. Ezután különféle wax (Spid wax) és viasz sprayket (Spectrum) (amik segítik megvédeni a fényezést a káros uv-sugaraktól és szennyeződésektől, valamint vízlepergető hatása sem elhanyagolható) használva lekezelem ismét az autót, majd szárazra törlöm a fent említett kendők használatával. Évente egyszer polírozom az autóm jó minőségű K2-es polír pasztával(Q3), mely segít feljavítani az időjárás és nap okozta kifakult fényezést.

Felnik és gumik tisztítására is hasonló ápolószereket használok. Minden ősszel, mikor lecserélem a gumikat, gumiápoló szerrel (Bold, Sigma pro) bekenem, hogy megőrizze rugalmasságát és ne repedezzen be, illetve minden tavasszal is elvégzem ezt a műveletet. A felniket pedig minden mosásnál felni tisztítószerrel (Roton, Felix) fújom be, hogy a lerakódott fékpor és egyéb szennyeződések könnyedén távozhassanak.

  • Belső tisztítás és karbantartás:

Belső tisztítás esetében van, aki odaadja egy vállalkozónak, és kényelmesen megvárja amíg elkészül, azonban ez költséges mutatvány, és szerintem egy autót akkor szereti igazán a gazdája, ha ő saját maga takarítja a megfelelő autóápoló szerekkel.

Legfontosabb művelet a porszívózás, mi esetén igazán alapos munkát úgy tudunk végezni, ha kiszereljük az üléseket, ezáltal nem lesznek eldugott zugok.

A szőnyegek, ülések takarítására is vannak megfelelő kárpittisztító (Tapis) és műanyagápoló szerek (Satina, Purio) a k2 termékek között.

Műszerfal tisztításához én ecsetet és univerzális tisztítószert (APC Strong) használok, elég egy kevés belőle a pamacsra, és kezdődhet is a tisztítás. Alaposan végig megyünk a szellőzőkön, a sebváltógombon, a műanyag alkatrészeken és a műszerfalon, ezek után pedig mikroszálas kendővel letöröljük, és már csillog is. Ha valaki nem szereti a csillogást, léteznek matt hatású termékek is a k2 kínálatában.

Ablakok tisztítására is figyelmet kell szentelnünk kívül-belül egyaránt, belső üvegre Nuta tisztítószert, külső üvegre pedig Vision pro viasz sprayt használok, ami hatására az eső cseppek könnyedén leperegnek az üvegről, megkönnyítve ezáltal a kilátást rossz időben.

A kormánykerék védelme érdekében minden esetben kormányvédőt használok, mert így nem süti szét a nap, nem fog elhasználódni és megvédi a tartós használat során. Fontos infó a kormányvédő megvétele előtt, hogy mérjük meg a kormány teljes átmérőjét mérőszalag segítségével, és válasszuk ki a megfelelő méretűt védőt hozzá.

  • Motortér tisztítása:

A motortér tisztítása és ellenőrzése is elengedhetetlen, hogy az autónk szépen és fitten nézzen ki. Erre a célra magasnyomású mosót használok, és a fölösleges olaj és porlerakódásokat Moje motortisztító szerrel kezelem. Először ráspriccelek vele a kényes területekre, majd jöhet a mosás. 

A száradást követően leellenőrzőm az olajszintet, a hűtőfolyadék szintjét, és egy fagyállómérő (reflectometer) segítségével pótlom a szükséges folyadékot. A fékfolyadékot is leellenőrzőm, valamint az ablakmosó folyadékot is.

  • További tippek az autó hosszú távú megóvására

Ha lehetséges, parkoljunk garázsban ezzel is védelmezve a fényezést és a kopó alkatrészeket a kocsiban. Télen a szabadban állva sokkal hamarabb tönkre megy az akkumulátor, a generátor, az indítómotor, főleg ha nem használjuk gyakran a gépjárművet.

Minden évben vagy 10000 km elteltével cseréljünk olajat és levegőszűrőt az autóban, és érdemes a különböző adalékanyagok segítségével meghosszabbítani a motor élettartalmát is. (prolong, Moto Doctor).

Pollenszűrőt a klímafeltöltéssel és tisztítással egy időben cseréltessük, mert ennek elhanyagolása is betegségeket okozhat.

Üzemanyagrendszer tisztításához is léteznek megfelelő adalékanyagok, amivel tisztítani lehet az injektorokat (Spuri, DieselGo, BenzinGo). Tankolás előtt bele kell önteni a tankba, és arra kell tankolni, ezáltal elkeveredik az üzemanyagban, javítja az oktánszámot. Így tökéletesebb lesz általa az égés, aminek eredményeként leégeti a szennyeződéseket a porlasztókról.

A részecskeszűrős gépjárműveknél is szükség van a részecskeszűrő tisztítására. Ezt lehet gyári programmal (Öntisztítás). Általában szerelő végzi, de ezt is lehet adalékanyagok használatával (DPF GO). Ezeknek is hasonló a betöltési folyamata: előbb az adalékot és arra az üzemanyagot rátölteni. Minden tankolásnál lehet tölteni egy keveset a tankba ezáltal javítani az autó állapotát.

Nélkülözhetetlen felszerelési eszközök az autóban: elakadásjelző háromszög. Ha lerobbanunk, a kocsitól megfelelő távolságban kell elhelyezni, jelezve a többi autósnak, hogy baj van, és fokozott figyelemmel közelítsék meg járművünket. Láthatósági mellény használata ilyenkor kötelező, hogy könnyedén látszódjunk akár éjszaka is. Elsősegély doboz megléte is erősen ajánlott, hiszen, ha bármi sérülés történik, segíthet. Vontató kötél is jó mindig, ha van az autóban, mert sohasem tudhatjuk mikor lesz rá szükségünk. Ezekből van 1T,2T,3T,4T, vagy akár 5Tonnás kivitel is, drót, illetve sodrott kötél anyagú. Téli időszakban egy indítókábel vagy bikakábel megléte is nélkülözhetetlen, de manapság már léteznek elektromos gyorsindító berendezések is, melyekkel már nem kell mástól segítséget kérni, hisz könnyedén bebikázhatjuk az autót anélkül, hogy másokra lennénk utalva.